Seřizování a ladění tlumičů

 

 

Seřizování a ladění tlumičů:

 

1/ Seřízení pružiny: První krok, potřebný pro správné nastavení tlumiče je seřízení statického předpětí pružiny bez jezdce a s jezdcem. Předpokládáme, že tuto kapitolu není nutno popisovat . Najdete v každém návodu na obsluhu motocyklu, popř. na internetu je několik dobrých rad . 

 

Při koupi nového nebo jetého stroje se zaměřte na seřízení pružiny a kontrolu tuhosti pružiny, kterou na zakoupeném stroji máte . Pokud není pružina označena a nevíte jakou máte, rádi Vám pomůžeme s výpočtem tuhosti pružiny. Sdělte nám délku pružiny ve volném stavu, sílu drátu, venkovní a vnitřní průměr pružiny, počet činných závitů. Dále potřebujeme znát Vaši hmotnost i s výstrojí. 

 

Následně jsme schopni Vám doporučit správnou tuhost pružiny pro Váš motocykl, popř. pokud budete mít zájem i zajistit nákup nové pružiny. Používáme jen značkové pružiny od výrobců: WP, Reiger, KYB, Wilbers.

 

Foto originálních pružin: 

 

 

2/ Seřízení komprese a útlumu: Pokud jste provedli krok jedna- seřízení pružiny, můžete pokračovat v seřizování tlumiče nastavením komprese a útlumu. 

 

Seřizování komprese / stlačování dolů / provádějte seřizovacími prvky v horní části tlumiče .

 

LOW SPEED / pomalé až normální stlačování / , se nastavuje většinou plochým šroubovákem. 

Otáčením doprava přitahujete, doleva povolujete. Při seřizování počítejte počet kliků / nejlépe úplně zatočit doprava a potom povolovat / , které jste nastavili. Nejdřív nastavte základní nastavení dle návodu. U různých výrobců se liší, někdy uvádí výrobce i normální a racing nastavení. Toto nastavení se projeví při jízdě po teréních vlnách.

 

HIGH SPEED / rychlé stlačení / , seřizuje se většinou otáčením šestihranou matkou v horní části tlumiče/ uprostře je šroub seřizování pomalé komprese-LOW /. Nastavení této funkce se projeví při dopadu, doskoku- rychlém stlačení tlumiče.

 

Na některých typech tlumičů jsou na seřízení LOW a HIGH dvě seřizovací kolečka / např. WP Trax /.   

 

REBOUND  / útlum/, nastavuje se ve spodní části tlumiče. Opět otáčením doleva a doprava , tak jak u horních prvků, nastavujete funkci odskoku tlumiče. Nastavení se projeví při odskoku tlumiče, po stlačení- kompresi.

 

Při seřizování výše uvedených funkcí pamatujte na to, že spolu souvisí. Nefuguje tak, že nastavujete postupně jednu funkci po druhé ! 

 

 

Pokud Vám nejde seřídit, popř. špatně tlumič reaguje, je nutno provést kontrolu stavu tlumiče! Zejména u starších tlumičů, dlouho neservisovaných, popř. u tlumičů kde neznáme historii servisu, se zákazníci domáhají ladění tlumičů, měření apod., bohužel ve většině případů stačí provést řádnou opravu, výměnu dílů, naplnění tlumiče olejem a plynem.

 

 

Fotografie seřizovacích prvků tlumičů:

 

  

 

 

3/ Ladění tlumičů:  Pojem ladění tlumičů pro nás znamená seřízení tlumiče přímo na míru, dle požadavku zákazníka. / přitužení , změkčení, úpravy enduro six days předních vidlic /. Mnoho zákazníků si slovo ladění vykládá jako všemocný zásah do tlumiče, který pomíjí základní potřeby pro ladění tlumiče :  tlumič musí být po repasi nebo nový, funkční seřizovací šrouby, pružiny musí odpovídat hmotnosti jezdce. Zkontrolujte další části vozidla zda nejsou volná ložiska, popř. vydřená, zda není vůle na přepákování, kyvné vidlice apod.

Po splnění všech podmínek můžeme přistoupit k ladění tlumiče. Zákazník musí především sdělit jak tlumič funguje a co požaduje zlepšit. Následuje úprava tlumiče / výměna sestav, výměna pístku, výměna pružin /. Každého zákazníka upozorňujeme před započetím ladění na skutečnost, že hned první úprava nemusí být konečná.

 

Cena se stanovuje individuláně dle rozsahu prací a měření při ladění tlumičů. 

 

 

  

 

Ukázková sestava tlumiče 450 SX-F 2010:

 

 

/domain/antoso/files/tlumice-web-foto/8401j5_slwps_en.pdf


www.motocross-shop.cz

Prodej motodílů na webu:   www.motocross-shop.cz

Díly, oleje, filtry, příslušenství všech motocyklů. 

  

 

 

 

Tónování barev

Nově nabízíme míchání barev tónovacím systémem Rainbow.